Kunniajäsen Pertti Vartiainen

09.01.2023

Postivirkamies Pertti Vartiainen nukkui pois 4. joulukuuta 2022 kotonaan Kuopiossa. Hän oli 87-vuotias, sotilasarvoltaan reservin luutnantti.

Vartiainen teki elämäntyönsä postivaunussa, joka vei hänet useimmiten Helsinkiin. Innokkaana erämiehenä hän kävi siellä antikvaareissa, keräten vähitellen tuhansien kappaleiden metsästys- ja kalastuskirjallisuuden kokoelman, joka on Suomen suurimpia. Toinen merkittävä kokoelma kertyi vanhoista uistimista.

Pertti Vartiainen oli 1950-luvulla Kuopion paras uimari, päälajeina sekä vapaa- että rintauinti. Hän menestyi valtakunnallisella tasolla jo juniorina. Maakuntain mestaruusuinneissa hän otti useita mitaleita. Kuopion Uimaseuran miesten viestijoukkueessa, "Permanentissa", uivat silloin Leo Soininen, Olli Oinonen ja Paavo Lipponen sekä Vartiainen ankkurina. KuUS:n keskushyökkääjänä ja parhaana pelaajana Vartiainen oli nostamassa seuransa vesipallon SM-sarjaan 1960.

Uimahalliin päästyään 1969 Vartiainen teki paluun mitalitasolle Masters-uinneissa. Ennen kaikkea hän toimi kuitenkin altaan reunalla nuorten rakastettuna valmentajana ja kannustajana. Systemaattiseen valmennukseen muodostui "Sopeutumattomat" poikaryhmä, kärjessä vapaauimari Vesa Palm, joka nousi 1970-luvun alussa ensin nuorten, sitten Suomen mestaruuteen ja maajoukkueeseen.

Poikien lopetellessa Vartiainen otti valmennettavakseen tyttöjä erinomaisin tuloksin. Hänet tunnettiin valmentajana, joka suhtautui urheilijoihin yksilöinä, lempeästi, korottamatta koskaan ääntään. Valmennettaville hän oli "Pappa". Vartiainen kutsuttiin KuUS:n kunniajäseneksi 2014.

Jäätyään eläkkeelle 1992 Vartiainen omistautui harrastuksilleen kalastukselle ja metsästykselle. Keräilyaineistonsa parissa hän työskenteli vielä elämänsä viimeisenä päivänä.

Etelä-Kallaveden Läpisaaressa oleva kesämökki oli aina ollut tärkeä tukikohta koko perheelle. Mökillä Pertti vietti aikaa Ritvan ja usein myös lasten ja lastenlastensa kanssa. Ukki opetti kaikki tärkeät kalastusniksit suurten vonkaleiden narraamiseksi. Käytiin retkillä, marjassa ja syksyisin myös metsästettiin.

Pertti ja Ritva Vartiaisen (os. Pirttioja) avioliitto kesti Yli 65 vuotta. He muodostivat kiinteän, harmonisen parin. Puolison lisäksi Vartiaista jäivät kaipaamaan pojat Mika ja Petteri perheineen sekä ystävät ympäri Suomea.

Mika Vartiainen
Petteri Vartiainen